Inloggen
Winkelmandje
Heeft u vragen?
+31 (0) 499 338 000

Case Meco Metal & Mitari

Wij, als hoofdleverancier van hijsinstallaties & bovenloopkranen, bieden ook een brede serviceverlening aan binnen de hijstechniek. Zo zijn onze monteurs en serviceplanner-kraansystemen eind 2019 gestart met een project voor de procesoptimalisatie bij Meco Metal NV in België.

Meco Metal NV beschikt in totaal over een tiental bovenloopkranen en rolbruggen, verdeeld over drie hallen. Vijf van deze bovenloop kranen (in Hal 2) zijn sterk verouderd en daardoor storingsgevoelig. Daarbij wordt het een steeds grotere opgave om onderdelen voor deze kranen te verkrijgen. Meco Metal NV wil deze verstoringen in het proces elimineren door alle kranen in de betreffende hal te vernieuwen. Mitari heeft de plaatsing hiervan kunnen realiseren in een tijdsbestek van 5 weken. Gedurende deze weken is het productieproces van Meco Metal NV minimaal verstoord.

MNL - KLA - Header

Project met grootse omvang

  • |Week 49| Richten en braam wegslijpen van de kraanbaan in Hal 2
  • |Week 50| Reinigen van de kraanbaan & plaatsen van een krachtstroom aansluiting voor de bovenloopkranen in Hal 2
  • |Week 51| Demonteren + Afvoeren van het verouderde bovenloopkranen in Hal 2
  • |Week 02| Transporteren + Installeren van de 5 nieuwe bovenloopkranen in Hal 2
  • |Week 03| Afwerking van de nieuwe vijf bovenloopkranen in Hal 2 + Verplaatsing van bovenloopkraan naar Hal 1 en hal 3

Vanzelfsprekend verwacht Harry, directeur van Meco Metal NV, dat gedurende dit traject de productie zo min mogelijk stil komt te liggen. Om een project van een dergelijke omvang zo kort en vlekkeloos mogelijk te laten verlopen, is een strakke tijdsplanning van essentieel belang.

MNL - KLA - In gesprek met Harry

In gesprek met Harry van Meco Metal

Meco Metal NV is een internationale leverancier en producent van staalconstructies. Van ruw metaal tot volledig uitgewerkte staalconstructies, het bedrijf verzorgt zowel de engineering, de productie als de levering.

Vraagstuk van de klant
In gesprek met directeur Harry wordt duidelijk dat de huidige wachttijd, als gevolg van storingen in de verouderde bovenloopkranen, een kostbaar knelpunt is binnen het productieproces. Zo kostbaar zelfs dat het vervangen van deze kranen binnen één jaar terugverdiend kan worden. Daarbij worden zowel het onderhoud als het verhelpen van storingen steeds lastiger, omdat er geen reserveonderdelen meer op de markt gebracht worden.

Het is aan Mitari om deze problematiek aan te pakken en de verouderde bovenloopkranen te vervangen door nieuwe. Hiermee worden de kosten van het onderhoud en storingen drastisch verlaagd.

Mooie vooruitzichten
“Het werken met een verouderd systeem zorgt voor veel frustratie op de werkvloer. De mensen hier willen een goede prestatie op de werkvloer neerzetten en worden hierin geremd door verouderde apparatuur. De levering en installatie van de nieuwe bovenloopkranen door Mitari zorgt hiermee voor een positief effect op de werkvloer.” Vertelt Harry.

Start van de samenwerking

Na de probleemstelling voorgelegd te hebben aan een oud-collega bij zijn voormalig werkgever Metaal Corporatie Brabant (MCB), werd Harry al snel doorverwezen naar Mitari. Dit vanwege de vele logistieke oplossingen die wij in de loop der jaren voor MCB hebben mogen realiseren. Harry heeft het vraagstuk neergelegd bij een van onze technisch adviseurs, die daar op zijn beurt direct op inspeelde.

Specifieke leveringsvoorwaarden
Aanpakken, de vaktaal goed spreken en het zo min mogelijk verstoren van de productie, dit zijn de hoofdeisen die Meco Metal NV stelde aan haar partner voor het bereiken van deze oplossing. De juiste mensen van Mitari en Meco Metal NV worden met elkaar in contact gebracht om samen te starten met de projectrealisatie.

MNL - KLA - Start van de samenwerking

In gesprek met Dennis van Mitari

Dennis, accountmanager kraansystemen, heeft dit project enthousiast met beide handen aangepakt. “Je wordt, net als een tweetal andere bedrijven, uitgenodigd om het concept voor te leggen aan de klant. Waar er bij een eerste gesprek normaliter maar 1 á 2 mensen van de klantbedrijf aanwezig zijn, was er in dit geval ook een kraanspecialist aanwezig zodat er diep op de technische specificaties in gegaan kon worden. Na de gunning viel mij op dat alle specialisten van de werkvloer bij Meco Metal NV nu aanwezig waren.”

Planning en logistiek

“Om ervoor te zorgen dat het productieproces niet te lang stilstaat heb ik met Harry overlegd om de baanvoeding in Hal 2 vooraf te monteren zodat drie van de vijf bestaande bovenloopkranen alvast gedemonteerd kunnen worden. De klant wil dat dit project (demontage van de oude kranen en installatie van de nieuwe kranen) in een zo kort mogelijk tijdsbestek afgerond wordt. Het idee van Meco Metal NV is om tijdens de eerstvolgende productiestop, de kerstvakantie, het gehele project uit te voeren.

Hiervoor heb ik, met de aanwezige specialisten, een logistiek plan bedacht zodat het project binnen dit tijdsbestek voltooid kon worden.” legt Dennis uit.

Minimale verstoring in het proces
Door deze logistieke oplossing komt het productie proces niet stil te staan. Wanneer deze drie bovenloopkranen gedemonteerd zijn, heeft Mitari de mogelijkheid in week 2 van 2020 de drie nieuwe bovenloopkranen te gaan installeren. Deze bovenloopkranen zijn in spiegelbeeld gemonteerd. Zodat de oude kranen nog op de bestaande baanvoeding konden functioneren.

Dennis legt verder uit: “Wij denken hierin mee met de klant en zorgen voor zo min mogelijk hinder van de werkzaamheden en lopende processen. Tijdens de gesprekken met de klant waren alle afdelingen aanwezig zodat we dit goed konden afstemmen en communiceren. In Hal 2 is Mitari nu vrij om te werken omdat het productieproces in Hal 1 en 3 gewoon door kan lopen.”

Samenwerking en communicatie
“Bij de volgende project besprekingen waren alle betrokken partijen aanwezig om de fijne details, die normaliter snel over het hoofd worden gezien, aan te pakken. Dat kom je niet vaak tegen maar is zeker wenselijk omdat eenieder zijn vragen en onduidelijkheden dan direct behandeld kunnen worden. Via een collectieve mailgroep werd er gedurende project met alle betrokkenen gecommuniceerd.

Door de prijs, kwaliteit en persoonlijke benadering van Mitari, heeft de klant vertrouwen in ons gekregen en gekozen om dit project met ons uit te voeren” Aldus Dennis, accountmanager Mitari.

MNL - KLA - In gesprek met Dennis

Conform verwachting

Harry kijkt met een positieve blik terug op het projectverloop. “Het is fijn dat je, tijdens een project van een dergelijke omvang, geen omkijken hebt naar de medewerkers van een extern bedrijf. De medewerkers die Mitari inschakelt zijn professionals. Ik had er geen omkijken naar en dat zorgt voor rust tijdens een traject dat je graag spoedig wilt laten verlopen. Persoonlijk contact tijdens de samenwerking staat voorop bij dit project. Aandacht voor detail, projectbegeleiding en prijs-kwaliteitverhouding. Mitari staat echt voor wat ze beweren: sterke communicatie, persoonlijke benadering en logistieke kracht.”

Winkelmandje

Wis filters

Filter

20200708 15:04:18 PC51False0FalseTrue0